kind en ko praktijk voor kinderpsycholgie in utrecht

Drs. Minouk Timmers
06 - 414 70667
info@kindenko.nl

Blog

 

kinderpsycholoog ‘s-Hertogenbosch, Vught, Tilburg, Utrecht

Kinderen bouwen zelfvertrouwen op via contact met anderen


01-Oct-2013

Het is belangrijk dat kinderen zelfvertrouwen opbouwen. Maar op welke manier versterk je het zelfvertrouwen van jouw kind? Hoe creëer je een positief zelfbeeld bij je zoon of dochter? Welke reacties van ouders, trainers en andere kinderen hebben invloed op de ontwikkeling van het zelfvertrouwen? Tymdeskundige en kinderpsycholoog Minouk Timmers vertelt.

‘De ontwikkeling van zelfvertrouwen is complex en het begint al vroeg. Zo leert een kind over zichzelf en bouwt het zelfvertrouwen op via contact met mensen. In het begin vooral met ouders, grootouders of andere verzorgers. Later, op de basisschool, zijn ook anderen van invloed zoals de leerkracht, vriendjes en vriendinnetjes of een trainer. Uit de manier waarop de omgeving reageert, ontleent een kind zowel positieve als negatieve betekenis over wie hij is en hoe hij gezien wordt.


Goed of fout zijn

In mijn praktijk kwam Koen, een jongen van negen jaar, omdat hij op school en op het hockeyveld niets meer deed als hij vond dat hij het niet goed deed. Zijn moeder vond het heel belangrijk dat hij goede CITO-scores haalde en vroeg na een hockeywedstrijd altijd of hij gewonnen had en of hij nog gescoord had. Met deze vragen liet zij duidelijk blijken wat zij belangrijk vond. Vaak moest Koen de vragen van zijn moeder met ‘nee’ beantwoorden. En aangezien een kind ‘wie hij is’ in de regel koppelt aan goed of fout zijn, kreeg Koen na verloop van tijd het idee dat hij niet goed was op school en in hockey, en zelfs dat hij ‘slecht’ was. Daardoor kon hij op school en op het veld stilvallen. Het effect van de door Koen gepercipieerde betekenis van de vragen van zijn moeder was enorm.

 

Voor een positieve ontwikkeling van het zelfvertrouwen, is het van belang dat ouders hun kinderen laten ervaren dat ze welkom zijn, ook al hebben ze verloren. Of als een kind, als het iets niet goed doet, te horen krijgt dat het oké is, omdat het zo zijn best doet. Vragen als ‘heb je plezier gehad?’ of ‘hoe vond jij zelf dat je het gedaan hebt?’ kunnen al een positieve draai geven. Hierdoor krijgt het kind niet het gevoel dat het zichzelf alleen maar goed mag vinden als het wint en scoort, maar dat het ook mag verliezen en toch een goed gevoel heeft over zijn eigen spel. Dat heeft Koen ook geholpen.’

 


Geef een reactie

Naam *


Email * (wordt niet gepubliceerd)


Reactie



Type de code over:

CAPTCHA




* verplicht veld



Blogoverzicht


30-Jan-2014
Je kind ligt niet lekker in zijn team en wordt gepest. Wat nu?
30-Dec-2013
Kinderen met autisme kunnen ook sporten
13-Nov-2013
Sport en spel geeft zelfvertrouwen
01-Oct-2013
Kinderen bouwen zelfvertrouwen op via contact met anderen
10-Aug-2013
Luister naar je kind en kies iets wat bij hem past